Είστε εδώ

12/09/2014

Σωρεία Λαθών Στρατηγικής Σάρωσε τον Ιστότοπο του ΙΚΕΑ

Πρόλογος

Περπατώντας στα μονοπάτια της διαφήμισης ανακαλύπτουμε σιγά σιγά τον ψηφιακό κόσμο που ανοίγεται διάπλατα και μας προσφέρει τις υπηρεσίες του…. διαδικτυακά. Με γνώμονα την παραπάνω φράση, θεωρείται μέγιστη αμέλεια πολλές επιχειρήσεις να βασίζονται στην τηλεόραση, το ραδιόφωνο, τα έντυπα αφού πλέον ο κόσμος του Internet έρχεται να καταρρίψει τα διαφημιστικά μέσα, καθιστώντας όλα τα άλλα είδη διαφήμισης δευτερεύουσης σημασίας. Δεν είναι ανάγκη να δικαιολογήσω τα παραπάνω λόγια επειδή βαριέμαι :P. Αν κάποιος θέλει συζήτηση σε αυτό θα τα πούμε σε Google Hangouts.

 

IKEA

 

Θέμα

Έτσι λοιπόν, με βάση το παραπάνω είναι κρίσιμο να υπενθυμίσουμε σε μεγάλες επιχειρήσεις ή όπως εσείς θέλετε να τις αποκαλέσετε, όπως το ΙΚΕΑ, Κωτσόβολο και άλλες πολλές πως το internet είναι και θα είναι η κύρια πηγή διαφήμισης, επισκέψεων, branding και οτιδήποτε λένε οι Super duper manager των επιχειρήσεων και οι κορυφαίοι διαφημιστές του κόσμου που έχει προσλάβει ο Chuck Norris ο ίδιος.

Με βάση τα προαναφερθέντα και βασιζόμενοι στο παράδειγμα του ΙΚΕΑ, θα κάνουμε μια ανάλυση που θα μπορούσε να ρίξει λίγο φως έτσι ώστε να είχανε αποφευχθεί λάθη στρατηγικής και κατ' επέκταση να δημιουργηθούν διορθωτικές κινήσεις ώστε να επαναπροσδιοριστεί ο στόχος που δεν είναι άλλος από την δημιουργία διαδικτυακών τακτικών για την αύξηση κέρδους της επιχείρησης (της εκάστοτε επιχείρησης).

Για την ανάλυσή μας θα χρησιμοποιήσουμε τα εξής λογισμικά:

Visibility™
Web Archive

Ας πάρουμε μια συνολική εικόνα του ΙΚΕΑ από το Visibility.gr™:

Όπως θα παρατηρήσετε με μία πρώτη ματιά στα δεδομένα του IKEA, τα οποία είχαν τελευταία προσπέλαση στις 08/09/2014, βλέπουμε μια πολύ μεγάλη πτώση. Αυτή είναι η άποψη του Visibility™ από “λογαριθμική άποψη”. Δεν βλέπω “καθαρά” τι γίνεται εκεί κάτω, οπότε θα κάνω “zoom” κάνοντας 2 φορές κλικ στο σχεδιάγραμμα, και επιλέγοντας τις τελευταίες ημερομηνίες. Έτσι, θα έχω αυτήν την εικόνα:

Παρατηρώντας τα συννεφάκια της 1ης, 3ης, 5ης & 7ης Σεπτεμβρίου ψαρώνω απίστευτα. Αυτές είναι οι ημερομηνίες που έπεσαν Manual Penalties στην Ελλάδα και είχαμε μάλλον και ένα Google Panda. Αναρωτιέμαι… λες το ΙΚΕΑ να έφαγε πέναλτι; Είμαι διστακτικός, γνωρίζω ότι το πέναλτι είναι όπως ακριβώς η εικόνα απο κάτω, δηλαδή έτσι:

Ή τουλάχιστον το Manual Penalty είναι ακριβώς έτσι! Αλλά, εκείνες τις ημερομηνίες είχαμε ΜΟΝΟ Manual Penalties, άρα τι μπορεί να είναι; Έτσι, δεν χάνω χρόνο και ανοίγω το Web Archive και παρατηρώ μία ας το πούμε “Ανακατασκευή”; Μία “Αλλαγή πλατφόρμας”; Όπως και να έχει, βλέπουμε κάποιες αλλαγές. Ας τα δούμε μαζί.

Σελίδα του IKEA πριν τις αλλαγές:

 

Σελίδα του IKEA μετά τις αλλαγές:

Είμαι ακόμα διστακτικός… είναι δυνατόν μια αλλαγή να έκανε τόσο μεγάλη ζημιά; Για να το δούμε αυτό, πρέπει να γνωρίζουμε τα παρελθοντικά Rankings της ιστοσελίδας με τα corresponding URL's. Αυτό είναι άλλο ένα καταπληκτικό feature του Visibility™ που μπορεί να μας βοηθήσει στην ανάλυση μας. Έτσι… “ας πάμε λίγο πίσω στον χρόνο”:

 

Όπως θα παρατηρήσετε στην παραπάνω εικόνα, είμαστε αυτήν την στιγμή στα αποτελέσματα της 28/8/2014. Λιγότερο απο 1 μήνα πριν πέσει η ιστοσελίδα τόσο χαμηλά. Κάτι που παρατηρώ και μου κόβεται η αναπνοή είναι το γεγονός ότι τότε, η ιστοσελίδα του ΙΚΕΑ είχε Visibility Ranking 16 εκατομμύρια ενώ σήμερα, 3 εκατομμύρια. Με λίγα λόγια, τώρα που μιλάμε η επισκεψιμότητα, αλλά και η εμφανισιμότητα του ΙΚΕΑ στα αποτελέσματα, έχει πέσει στο 1/5 από αυτό που είχε. Η αλλιώς, έχασε το 80% της εμφανισιμότητάς της. Ας δούμε τώρα μερικά από τα εκατοντάδες corresponding URL's:

 

Λέξη-κλειδί
Landing page
Μέσος μηνιαίος όγκος αναζητήσεων
Θέση τελευταίας αναζήτησης (28/08/2014)
διακοσμηση http://www.ikea.gr/?page=decoration&cID=30
~8.100
1
κουζινες http://www.ikea.gr/?page=kitchen&cID=250
~5.400
1
παιδικο δωματιο http://www.ikea.gr/?page=children_ikea&cID=26
~5.400
1
υφασματα http://www.ikea.gr/?page=textiles&cID=193
~3.600
1

 

Ας ανοίξουμε το πρώτο URL: http://www.ikea.gr/?page=decoration&cID=30. Όπως θα δείτε, σας εμφανίζει την κεντρική σελίδα. Αν το δοκιμάσετε και για άλλα URL's, θα συμβεί το ίδιο. Το κακό και η αδικία σε αυτήν την περίπτωση είναι ότι το HTTP Header Status είναι 200!!! Με λίγα λόγια, πάρα πολύ ικανά προγράμματα όπως το Screaming Frog SEO Spider ΔΕΝ μπορούν να τα βρουν αλλά και ούτε άλλα services ακόμα και τα Webmaster tools. Το μόνο σύστημα που μπορεί είναι το Visibility™!

Ας δούμε στο Web-Archive του λόγου το αληθές:

Το μέγεθος της ζημιάς

Για να βρούμε πόση ζημιά έχει γίνει, θα ανατρέξουμε πάλι στο Visibility™. Θα ψάξουμε να βρούμε για πόσες λέξεις εμφανιζόμασταν που τώρα δεν εμφανιζόμαστε αλλά και πόσο Traffic έχει χαθεί σε μηνιαία βάση παίρνοντας τον μέσο όρο:

Όπως θα δείτε στην παραπάνω εικόνα, το ΙΚΕΑ εμφανίζεται για 2.578 όρους ενώ στις 28/8 εμφανιζόταν με βάση την γραμμή για πάνω από 6.000 όρους.  Αυτή είναι η “Αριθμητική Άποψη του Visibility”. Τώρα, για να μετρήσω το ΜΗΝΙΑΙΟ “Exact Match Traffic” και να βγάλω τον μέσο όρο, θα κατεβάσω όλες τις λέξεις απο τις 28/8 που βρίσκονται ΜΟΝΟ στα πρώτα 10 αποτελέσματα και θα τις προσθέσω. Το ίδιο θα κάνω και για τα σημερινά αποτελέσματα. Έπειτα θα τα συγκρίνουμε.

28/8 → 442.650 Exact Match Traffic

8/9/2014 → 61.170 Exact Match Traffic

Το Exact Match δείχνει ότι είναι γύρω στις 7 φορές κάτω – δηλαδή στο 1/7 αυτού που είχε.  Εγώ όμως προτείνω να πάμε την έρευνα μας ακόμα παραπέρα. Πόσοι νέοι πελάτες ήρθαν με τις τελευταίες αλλαγές της ιστοσελίδας; Για να το δούμε αυτό πολύ απλά θα αφαιρέσουμε τις αναζητήσεις που έχουν μέσα την φράση “ΙΚΕΑ” διότι αυτοί είναι στοχευμένοι!

8/9/2014 → 27.600 New Visits (Είναι κάπως λίγα…)

Όσο για τις 28/8, το νούμερο είναι κάπως εξωπραγματικό. Μπορείτε να το κάνετε και οι ίδιοι για να το βρείτε!

Η λύση στο πρόβλημα

Η λύση είναι απλή. Πάμε στο Visibility™ στις 28/8 και κατεβάζουμε τις λέξεις κλειδιά που εμφανιζόταν η ιστοσελίδα όπως στην παρακάτω εικόνα:

Επιλέγουμε ΟΛΑ τα στοιχεία με Ctrl+A. Έπειτα πατάμε Ctrl+T για να το κάνουμε Πίνακα. Έπειτα κάνουμε Sorting Τα URL's για να είναι τα ίδια μαζί. Έπειτα βρίσκουμε στο νέο Website μας τα ανάλογα Landing Pages και κάνουμε 301 Redirect όλα αυτά τα URL's. Μετά θα είναι ζήτημα χρόνου η Google να μας δώσει πίσω αυτό που μας αξίζει και γιατί όχι και παραπάνω τώρα που τα URL's του ΙΚΕΑ είναι και SEO Friendly!

Η άλλη λύση είναι σε βάθος χρόνου η Google να διαβάσει το Website και να ανακτήσει τα Rankings σιγά – σιγά.

Η επιλογή; Δική σας!

Αναπαραγωγή από το blog του Χρήστου Κωστούρου